Dzieci pomiędzy 4. a 18. miesiącem życia
Programowi „Szkraby i Muzyka” towarzyszy maskotka zwana „Kraki”. Ta mała ośmiornica swoimi ramionami symbolizuje różnorodne umiejętności i talenty, jakie małe dzieci mogą rozwijać, dzięki odpowiedniemu wsparciu.
Fantazja i kreatywność są dodatkowo wzmocnione rysowaniem i drobnymi pracami plastycznymi, wykonywanymi zgodnie z sugestią z podręcznika. Tematy każdego tygodnia są zaczerpnięte z życia codziennego, np. plac zabaw, zabawki, imprezy, przyroda i zwierzęta, na ulicy, w domu, jedzenie, moje ciało i jego funkcje itp., a wszystko jest powiązane z muzyką. Zwłaszcza piosenki i wiersze pomagają w zrozumieniu muzyki, ale dodatkowo wpływają na rozwój umiejętności językowych dziecka.
Program skierowany jest do dzieci pomiędzy 18 miesiącem, a 4 rokiem życia. Przewiduje zabawy edukacyjne przy muzyce, które wprowadzają maluchy w wyjątkowo ciekawy świat muzykowania.
dzieci od 18 miesiąca zycia do 4 roku życia
Szkoła Muzyczna YAMAHA z szczególną starannością i rozwagą przygotowała program edukacyjny „Muzyka i Szkraby”. Dzieci, które uczęszczają na zajęcie muszą bowiem zostać odpowiednio zachęcone i zmotywowane do wspólnej nauki. Odbywa się ona oczywiście pod przykrywką radosnych i atrakcyjnych zabaw. Rozwój dziecka w okresie 1,5 do 4 roku życia jest bardzo szybki. Rozwijają się błyskawicznie zdolności, charakter, umiejętności. Dzieci uczą się jak można wpływać na swoje ciało i jak wykonywać określone ruchy. Stają się samodzielne i ciekawe świata. Rozwija się mowa i pojawiają się próby naśladowania zarówno rówieśników, jak i osoby dorosłe. Dzieci zaczynają nawiązywać ze sobą kontakty i wspólnie się bawią. Jest to doskonały czas na zaszczepienie u dzieci miłości do wesołego muzykowania.
Program edukacyjny „Szkraby i Muzyka” wspiera rozwój dziecka poprzez koncentrowanie się na takich aktywnościach jak taniec, śpiew, zabawy ruchowe. Dzieci słuchają dźwięków, muzykują, a nawet wykonują określone prace plastyczne. Rozwijają swoje uzdolnienia i równocześnie cieszą się z dokonań. Staramy się w maksymalny sposób rozbudzić ciekawość, kreatywność i wyobraźnię malucha. Jest to bardzo ważny krok w zakresie odkrycia talentu i umiejętności w naszym szkrabie.
Zajęcia prowadzone są przez zabawną maskotkę – Ośmiorniczkę Kraki. Jest to bardzo pomysłowe rozwiązanie, które wpływa na zwiększenie uwagi uczestników spotkań i zwiększenia atrakcyjności lekcji. Na każdą lekcję wybierany jest określony temat. Może to być chociażby tematyka następujących po sobie pór roku, codziennych aktywności. Wybrana tematyka przewija się w trakcie prowadzenia zajęć – podczas śpiewania, słuchania, ćwiczeń rytmicznych. Na zajęciach wykorzystujemy ponad to instrumenty, dzięki czemu wprowadzamy muzykę do otoczenia dziecka. Kładziemy nacisk na kształcenie wyobraźni muzycznej, uwrażliwienie, odczuwanie radości z wspólnego muzykowania.
Program Szkraby i Muzyka przewiduje zastosowanie bardzo zróżnicowanych technik i narzędzi przydatnych w zakresie nauczania. Zarówno śpiew, jak i zabawy ruchowe bardzo pozytywnie wpływają na rozwój dziecka – językowy, ruchowy. W zajęciach z dzieckiem uczestniczy jeden z opiekunów, dzięki czemu wzmocnieniu ulegają wzajemne więzi. Dziecko czuje się akceptowane, docenione, ważne. Rodzice mogą na bieżąco weryfikować postępy jakie czynią ich pociechy w zakresie edukacji muzycznej. Na zajęciach korzystamy z licznych pomocy dydaktycznych – kolorowych książeczek z ilustracjami, płyt, zeszytów. Z powodzeniem można radosne muzykowanie kontynuować z dzieckiem w domu, aby jeszcze bardziej przyczyniać się do jego rozwoju.
Jaki jest cel przewodni prowadzenia zajęć w ramach programu Szkraby i Muzyka?
– zdobycie elementarnych kompetencji w zakresie śpiewu, słuchania i grania
– wspieranie rozwoju kreatywności, mowy, wyobraźni
– kształtowanie słuchu muzycznego i kompetencji językowych